Siła doświadczenia - Kamila Foks-Ciaban, Fox
Ewoluując i od ponad 30 lat stale poszerzając zakres oferowanych produktów, Fox dociera dziś do użytkowników w ponad 70 krajach na całym świecie. O rozwoju marki i planach na przyszłość opowiada Kamila Foks-Ciaban Manager ds. Sprzedaży i Marketingu oraz Członek Zarządu.
Za nami bardzo interesujący i wymagający rok. Jak ocenia Pani obecną sytuację na rynku?
Kamila Foks-Ciaban: Sytuacja na rynku z punktu widzenia popytu jest na pewno bardzo dobra. Niestety sprostanie temu popytowi stwarza wiele problemów. Powodem są opóźnienia w łańcuchu dostaw oraz szalejące ceny surowców. Pomimo bardzo dobrej organizacji nie jesteśmy w stanie zapobiec wszystkim problemom, które spotykamy na swojej drodze. Co roku powiększamy park maszynowy, jednak obecnie nawet w tej kwestii terminy realizacji zakupu nowych maszyn są bardzo wydłużone. Wszystkie te elementy bardzo wpływają na realizację założonych planów inwestycyjnych.
Komunikacja marki Fox ma charakter międzynarodowy. Jaki zasięg mają Wasze działania?
Zgadza się: Fox rozwija się aktywnie na ponad 70 rynkach na całym świecie. Przez ostatnie lata pracowaliśmy bardzo mocno nad rozpoznawalnością marki i możemy powiedzieć, że nasze działania przynoszą zamierzone efekty. Docieramy ze swoimi produktami na większość kontynentów. Między innymi za sprawą tych działań nie odczuwamy sezonowości w zapotrzebowaniu na nasze produkty na rynku europejskim. Po prostu zimą realizujemy projekty w Australii, Malezji, Chile lub na Tajwanie. Taka różnorodność pozwala nam również lepiej oceniać globalne potrzeby rynku i dopasowywać ofertę do oczekiwań naszych partnerów zarówno w Polsce jak i za granicą.
Przez pandemię większość marek mocno ograniczyło spotkania z klientami i szkolenia produktowe, które zazwyczaj były znaczącym elementem budowania relacji oraz komunikacji. Jak Państwo radziliście sobie i radzicie z tym stanem rzeczy?
Jak większość firm przez dłuższy czas polegaliśmy na kontakcie telefonicznym bądź mailowym z klientami. W kontaktach zagranicznych korzystamy z narzędzi typu Microsoft Teams lub Google Meets. Od jakiegoś czasu staramy się jednak spotykać z klientami osobiście, tak aby podtrzymać relację i lepiej poznać potrzeby – szczególnie w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej. Niestety w przypadku wielu kontrahentów zagranicznych podróże nie są jeszcze możliwe. Jest to szczególnie kłopotliwe w przypadku pozyskiwania nowych kontaktów, które wymagają bezpośredniego spotkania bądź uczestnictwa w targach. Z niecierpliwością czekamy na targi IFAT w Monachium, które odbędą się na początku czerwca 2022 r. i na których jak zawsze będziemy obecni na naszym stoisku.
Jakiś czas temu ogłosiliście Państwo, że rozbudowujecie magazyn. Ma być cztery razy większy! Proszę nieco więcej powiedzieć o tej inwestycji.
Ten rok jest dla nas zdecydowanie wyjątkowy. Z jego początkiem podjęliśmy decyzję o powiększeniu powierzchni magazynowej oraz o rozbudowie fabryki w Wilamowicach. Niestety w dotychczasowej lokalizacji nie byliśmy w stanie powiększyć naszego magazynu. W związku z tym podjęliśmy współpracę z firmą Panattoni, która realizuje rozbudowę kolejnego parku przemysłowego w Bielsku-Białej, w prestiżowej lokalizacji przy drodze S52 na Cieszyn. Od 3 grudnia tego roku obsługujemy wysyłki z lokalizacji w Bielsku-Białej, która pozwoli nam na lepsze i bardziej efektywne realizowanie zamówień. Równolegle kończymy rozbudowę infrastruktury produkcyjnej na terenie naszej fabryki w Wilamowicach. Tym samym powierzchnia produkcyjno-biurowa zwiększy się dwukrotnie od lutego 2022 r.
W sierpniu przeprowadziliście Państwo akcję: „Pokaż nam wyjątkową inwestycję, którą zrealizowałeś wykorzystując produkty Fox”. Czy możecie zdradzić jakie inwestycje wygrały?
To była pierwsza akcja tego typu przeprowadzona przez naszą firmę. Cieszymy się bardzo z zainteresowania tym konkursem ze strony klientów i mamy nadzieję, że podczas kolejnych otrzymamy równie ciekawe zdjęcia. Zdajemy sobie sprawę, że większość naszych produktów znajduje się pod ziemią w mało fotogenicznych lokalizacjach. Jednak kilka inwestycji zwróciło naszą szczególną uwagę. Między innymi inwestycje w Rosji oraz na Litwie z użyciem naszych siodeł VLS. Są to siodła stosowane w dużych średnicach rurociągów – w tych przypadkach był to rurociąg 800 (w Rosji) oraz 630 (na Litwie). Jednym ze stosunkowo nowych produktów w naszej ofercie jest urządzenie do nawiercania pod ciśnieniem rurociągów z polietylenu FOXDLT, w szczególności w większych średnicach. Zdjęcia z realizacji inwestycji przy użyciu naszego urządzenia wysłał nam klient z Portugalii, który był bardzo zadowolony z łatwości jego użytkowania.
Patrząc na materiały umieszczane w Waszych mediach społecznościowych jesteście grupą kreatywnych i pogodnych ludzi. Proszę powiedzieć więcej o Waszym zespole w Wilamowicach.
Zespół Fox tworzą zdecydowanie ludzie z pasją, którzy w sposób szczególny podchodzą do każdego zadania. Z naszego punktu widzenia najważniejsza jest praca zespołowa i wspólne osiąganie zamierzonych celów. Zatrudniamy w tej chwili około 200 osób. Mimo iż jesteśmy firmą produkcyjną, to ponad 35% całej załogi stanowią kobiety. Staramy się stwarzać szansę rozwoju pracownikom bez względu na wiek czy płeć i dopasowywać indywidualnie ścieżki kariery. Ponieważ zespół jest coraz większy, to nie wszyscy mają szansę poznać się osobiście. Dlatego nasz dział HR pracuje stale nad formami integracji, prostymi, codziennymi działaniami które pozwolą zbliżyć całą załogę.
Ponieważ to już ostatnie wydanie w tym roku moi rozmówcy z czwartego wydania zawsze mają ten przywilej, że mogą zabawić się w ekonomicznego prognostę lub wróżkę i powiedzieć, jaki będzie nadchodzący rok. Jaką zatem Pani ma prognozę lub wróżbę dla naszych Czytelników?
Myślę, że dobrze to Pani ujęła. Prognozując przyszły rok trochę tak jakbyśmy mieli rzeczywiście powróżyć. Uważam, że nasz sektor sieci zewnętrznych nadal będzie raczej w fazie wzrostu – ze względu na sporą liczbę inwestycji w infrastrukturę gazową oraz wodociągową. Jednak ze względu na rosnące ceny, oraz w przypadku Polski rosnący kurs euro część inwestycji szczególnie w sektorze prywatnym może zostać wstrzymanych ze względu na przekroczenie budżetu. Fox jako firma działająca na rynku globalnym przygotowuje się do zwiększenia potencjału produkcyjnego o blisko 50% w przyszłym roku. Chcemy w jak najlepszy sposób zaspokajać rosnące potrzeby naszych klientów.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Dominika Ciurzyńska
Wywiad został opublikowany w wyd. IV/2021 "Magazynu Grupy SBS"