Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Porady biznesowe: NIC NIE JEST STAŁE

« wróć

Musisz wiedzieć jedno – jest dobrze, gdy zmieniasz siebie. Trudność stanowi zmiana innych. Jeżeli prowadzisz biznes pewnie doskonale wiesz o czym mówię. Ludzi trudno się zmienia. Jak na Ciebie wpływa zmiana? Co myślimy o zmianie?

Uważam, że:

  • gdy zmiana okazuje się sukcesem, to z perspektywy nazywamy ją rozwojową,
  • gdy zmiana nie okazuje się sukcesem, to z perspektywy nazywamy ją rozpaczliwą,
  • zmiana nie jest ani dobra ani zła, jest neutralna,
  • ważne jest to, jak reagujemy na zmiany.

A dlaczego ludzie się opierają zmianom? Jest kilka powodów. Zmiana może okazać się osobistą stratą. Wykonujemy rachunek zysków i strat. Niejednokrotnie musimy iść na kompromis. Wolimy pozostać w swoim status quo, niźli zmieniać coś w swoim życiu. A najbardziej mierzi nas, gdy ktoś próbuje wprowadzić zmianę za nas. Zmiana może powodować, że ludzie czują się niezręcznie. Wtedy w grę wchodzą emocje, możemy czuć presję. Zmiana wymusza wyjście poza strefę komfortu i powoduje nieraz utratę poczucia bezpieczeństwa.

Zmiana może iść wbrew tradycji. Jesteśmy przywiązani do pewnych metod, przekonań. Mówimy: „nigdy wcześniej nie robiliśmy tego w ten sposób” i budujemy sobie negatywną opowieść na temat zmiany. Robienie czegoś wbrew tradycji może przysparzać stresu i niedogodności. Musimy jednak pamiętać, że „osoba, która używa metod wczorajszych w dzisiejszym świecie, nie będzie tutaj jutro”. Kiedy już uda nam się pokonać opór (przyda się trochę umiejętności komunikacji i wywierania pozytywnego wpływu), dowiemy się jak ludzie reagują na zmiany.

Większość ludzi zmienia się tylko na tyle, aby uciec od problemów, a nie na tyle by je naprawiać. Bardzo często zdarza się, ze człowiek chce zmienić okoliczności albo stara się dostosować je do siebie. Zamiast zmieniać siebie, aby poprawiły się okoliczności. Jeżeli chcesz się rozwijać – musisz postawić na zmianę. Nie oczekuj, że zmieni się otoczenie. Rzeczywistość jest nienegocjowana, a czas na nikogo nie czeka.

Większość ludzi robi to samo w ten sam sposób, ale oczekuje innych rezultatów. Już Albert Einstein powiedział „Definicją szaleństwa jest robienie czegoś w kółko za każdym razem spodziewając się innych rezultatów”. Coś musisz zmienić w swoim postępowaniu, jeżeli oczekujesz innego wyniku. Ten sam Einstein mówi: „Nie możemy rozwiązywać problemów używając tego samego schematu myślowego jakim posługiwaliśmy się w trakcie ich pojawiania się”. Większość ludzi postrzega zmianę jako bolesną konieczność, a nie okazję do pomocy. Możemy przyjąć zmianę jako dobrą i z niej skorzystać, albo się bać. Możemy też bać się i działać. Jeżeli pomyślisz o zmianie jako możliwości, możesz skorzystać z jej dobrodziejstw. Większość ludzi nie zapłaci natychmiastowej ceny za zmianę i ostatecznie zapłaci cenę za jej brak. Jeden z moich mentorów, John C. Maxwell mówi: „Możesz się bawić i zapłacić później, a możesz zapłacić teraz i bawić się później”. Nie wiem jak dla Ciebie; dla mnie druga część tego cytatu jest znacznie bardziej rozwojowa. Najpierw zapłać cenę za zmianę (ona zawsze kosztuje). Jeżeli nie zapłacisz jej teraz, zrobisz to później, ale stawka będzie dużo wyższa.

Większość ludzi zmienia się tylko wtedy, gdy pojawi się jedna z tych trzech rzeczy:

  • Zaboli na tyle, że muszą się zmienić,
  • Mają wiedzy na tyle, że chcą,
  • Otrzymują na tyle, że mogą.

Zmiana rzadko jest natychmiastowa. Trwa jakiś czas. Jedno jest pewne – nastąpi czy tego chcemy, czy nie. Ważne jest to, jak na nią zareagujemy. I czy będziemy gotowi, a także jak skorzystamy z jej dobrodziejstw, wyciągając odpowiednie wnioski. A jak wprowadzać zmiany? Opowiem następnym razem. Trzymam za Ciebie kciuki!

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj