Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Porady biznesowe: Przestań przepraszać

« wróć

Są na tym świecie ludzie którzy przepraszają absolutnie za wszystko. Tacy ludzie dzwonią do ciebie i mówią: „Cześć, przepraszam, że do ciebie dzwonię”. Albo przepraszają, że zajmują ci czas. Przepraszają zawsze, wszędzie i za wszystko.


Co się dzieje w momencie, kiedy przepraszasz? Jakie są twoje emocje, a jakie tej drugiej osoby? Z pewnością osoba, do której kierujemy ten zwrot, może czuć się zakłopotana. My także. Kiedy jestem przepraszany, to zastanawiam się, co wywołało takie zachowanie.  Może to kwestia poczucia winy albo niskiej samooceny. Osoby, które mają niskie mniemanie o sobie przepraszają zbyt często. Jeżeli tak się dzieje, to przeprosiny zaczynają mieć coraz niższą rangę, powodują jedynie frustrację.
Może zmieńmy strategię – zamiast przepraszać, zacznijmy dziękować. W ten sposób wyrażamy wdzięczność. Przepraszanie wzbudza poczucie winy. Wyrażanie wdzięczności – uśmiech i chęć pomocy. Oto kilka prostych przykładów na zmianę:

  • zamiast mówić „przepraszam, że się spóźniłem” powiedz „dziękuję, że na mnie poczekałaś”,
  • zamiast „przepraszam, że jestem taki wrażliwy” – „dziękuję że akceptujesz mnie takim, jakim jestem”,
  • zamiast „przepraszam, że coś schrzaniłem” mówmy „dziękuję, że jesteś tak cierpliwy w stosunku do moich błędów”,
  • zamiast „przepraszam za to, że znowu musiałeś mi pomóc” – „dziękuję, że robisz mi przysługę”,
  • zamiast „przepraszam za to, że tyle mówię” lepsze będzie „dziękuję za wysłuchanie”.

 

Pomyśl, co się może stać, gdy zaczniesz dziękować, zamiast przepraszać. Co się stanie z tobą? A z osobą, której podziękujesz? Najprawdopodobniej zareaguje uśmiechem. Nie wiem jak ty, ale ja po stokroć wolę usłyszeć podziękowania, niż przeprosiny. Podziękowanie powoduje, że dajesz nie tylko sobie, ale innym osobom większe poczucie własnej wartości. Mogą poczuć się ważni i wartościowi. A to już jest coś, co możemy śmiało nazwać pozytywnym wpływem.
Właściwe relacje opierają się na wzajemnej wdzięczności i dodawaniu wartości. Z uśmiechem wspominam pewne zdarzenie, gdy byłem jakiś czas temu z grupą znajomych na wspólnym wyjeździe. Rozmawialiśmy o tym, że chcieliby wszyscy pójść następnego dnia na wycieczkę o godzinie 10. Miałem wtedy jednak zaplanowane spotkanie online. Powiedziałem znajomym o tym. Następnego dnia okazało się, że cała grupa na mnie poczekała. Wychodząc do nich zamiast przepraszać, że przeze mnie musieli zwlekać, powiedziałem: „Dziękuję, że na mnie poczekaliście”. W odpowiedzi usłyszałem „Nie dziękuj, tylko skocz do sklepu”. Wdzięczność niesie dużo lepszą energię, niż przepraszanie. Dorzuca często dawkę humoru i spokój w nasze życie. 
Proponuję ci takie ćwiczenie. Przestań przepraszać – zacznij dziękować. Sprawdź, jakie będą reakcje innych ludzi, co się stanie. Poczują spokój i będą w dobrym humorze, czy będą czuć się nieswojo? Obserwuj uważnie ich reakcje i wyciągaj wnioski. 

Materiał ukazał się w I/2021 wydaniu "Magazynu Grupy SBS".

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj