Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

INSTAGRAM - chwilowy trend, czy dobre narzędzie biznesowe?

« wróć

Zakup Instagrama przez firmę Zuckerberga był jedną z największych transakcji na rynku IT – kwota 1 mld dolarów musi robić wrażenie. Jeśli nie jesteś przekonany co do obecności Twojej firmy na tym portalu, to wcale mnie to nie dziwi. Ja również jeszcze całkiem niedawno uważałem, że Instagram jest dla nastolatków, modelek i celebrytów. Ponieważ coraz częściej spotykałem się z artykułami i badaniami mówiącymi o dynamicznie rosnącej społeczności tego serwisu, zacząłem temat śledzić. Ostatecznie postanowiłem samodzielnie to narzędzie przetestować pod kątem biznesowym.

ZAŁOŻYŁEM KONTO

Wystartowałem ze swoim profilem w po‑ łowie kwietnia 2019 roku. Efekt? Poniżej prezentuję wyniki i wnioski:

  1. Moja społeczność tworzona od początku maja 2019 liczy obecnie (październik) ponad 2 200 osób i została zbudowana zupełnie bezpłatnie, czyli bez użycia botów i płatnych reklam. Przyrost obserwatorów (z angielskiego zwanych followersami) mojego profilu to ok. 100 osób tygodniowo.
  2. W tym czasie miałem 8 zapytań o współpracę biznesową. Cztery osoby były zainteresowane moimi usługami w zakresie rozwoju sprzedaży, pozostałe cztery chciałby mi coś sprzedać.
  3. Rozpocząłem też kilka ciekawych korespondencji z osobami, które wcześniej czy później zostaną moimi klientami w zakresie platformy szkoleniowej.
  4. Biorąc pod uwagę liczbę osób, która lubi moje wpisy/posty oraz zostawia swoje komentarze, nastąpił niewątpliwy wzrost rozpoznawalności mojej marki i to wśród osób, które wcześniej mnie w ogóle nie znały.

Możesz powiedzieć: w porządku, jeśli ktoś jest konsultantem, trenerem lub świadczy inne tego typu usługi, to Instagram może mieć dla niego sens. Ale jaki biznes może z tego wyjść dla producenta lub dystrybutora? Dlaczego miałbym angażować w to swoją energię? Widziałem bardzo dobrze prowadzone profile na  Instagramie również w  branży sanitarno‑grzewczej, które wokół siebie zbudowały duże społeczności i to zarówno instalatorów, projektantów, producentów jak i dystrybutorów. Dlatego nie mam najmniejszej wątpliwości, że to wcześniej bądź później przełoży się na sukcesy biznesowe.

ZAINWESTUJ

Inwestowanie w media społecznościowe to maraton, a nie sprint. Należy pamiętać, że każdy Twój odbiorca to przede wszystkim człowiek, który przyjmuje tak jak ja i Ty od czasu do czasu rolę klienta. Warto pamiętać, że ludzie kupują w pierwszej kolejności od ludzi, a nie jako firmy od firm. Posiadanie społeczności skupionej wokół Twojej marki, społeczności z którą masz kontakt, a która darzy cię sympatią i zaufaniem, jest obecnie jednym z największych zasobów firmy. Koniunktura wcześniej czy później się skończy, a dużej społeczności fanów marki nie da się zbudować w kilka tygodni, czy na‑ wet miesięcy. Tylko duża grupa odbiorców generuje widoczne efekty. Ponadto warto pamiętać, że trudno jest budować rozpoznawalność, utrzymywać jakiekolwiek relacje z kilku-, czy kilkunasto‑ tysięczną grupą klientów lub potencjalnych klientów. Możesz mieć kontakt z taką społecznością w zasadzie tylko za pomocą takich narzędzi jak e‑mail marketing, czy media społecznościowe. Według nieoficjalnych danych Instagram w połowie 2019 roku skupiał w Polsce już ponad 7 mln osób. Czas spędzany na nim przez użytkowników nieustannie rośnie. Wielu Twoich klientów i potencjalnych klientów jest z pewnością użytkownikiem Instagrama.

BUDUJ

Jak mądrze i świadomie budować społeczność? Wiele firm traktuje media społecznościowe jak kolejną stronę Internetową, a więc ich profile wyglądają jak tablica ogłoszeń. – chwilowy trend, czy dobre narzędzie biznesowe? Umieszczają przede wszystkim informacje o  produktach, promocjach, zapominając o ludzkim, społecznym celu mediów. Muszę przyznać, iż przez pierwsze 3–4 lata korzystania z Facebooka popełniałem ten sam błąd. Media społecznościowe służą przede wszystkim do budowania rozpoznawalności marki i społeczności sympatyków marki, czyli potencjalnych klientów. Tak więc zanim zacznie się na tej społeczności zarabiać, trzeba ją przeprowadzić przez 4 poniższe etapy:

  1. Poznaj nas.
  2. Polub nas.
  3. Obdarz nas zaufaniem.
  4. Kupuj u nas.

Trzeba też pamiętać, iż ten proces nie trwa tydzień, czy nawet miesiąc, ale jest to działanie długofalowe.

ZROZUM RÓŻNICE

Jaka jest główna różnica pomiędzy Facebookiem, a Instagramem? Facebook służy głównie do edukacji społeczności, której celem ma być zbudowanie świadomości marki, rozwiązań, budowanie autorytetu poprzez dawanie wartości. Warto zatem publikować treści o tym jak rozwiązać za pomocą konkretnego urządzenia dany problem, czy pokazywać jakie korzyści płyną dla klienta z tego, że wdrożyliście nowe rozwiązanie, że zbudowaliście nowy magazyn, że otworzyliście nowy oddział. War‑ to też informować społeczność o pewnych trendach, zmianach w przepisach, które mają znaczenie w waszej konkretnej branży oraz jaki to będzie miało wpływ na produkowane/ sprzedawane przez Waszą firmę urządzenia. Można pomyśleć o publikacji testów porównawczych produktów, zdjęć referencyjnych, wideoreferencji zadowolonych klientów, itd. Na Instagramie prezentuje się głównie „life‑ style”, czyli życie firmy pokazane od tej mniej formalnej i mniej oficjalnej strony. Pokazujemy bardziej ludzi, niż produkty. Pokazujemy zdjęcia ze spotkań, imprez firmowych (ale tylko te przyzwoite), akcji charytatywnych, sponsoringowych, hobby zainteresowania pracowników, relacje z wizyt na targach, konferencjach, itd.

CZY WARTO ZAŁOŻYĆ PROFIL NA INSTAGRAMIE?

W  mojej ocenie warto. Zanim się jednak podejmie decyzję o budowaniu profilu na Instagramie, to warto odpowiedzieć sobie na proste, ale bardzo ważne pytania. Warto je też sobie zadać w kontekście prowadzenia fanpage na Facebooku, czy kanału na YouTube. Dlaczego Twoi potencjalni klienci mają polubić, obserwować profil Twojej firmy? Jaką wartość będziesz dawać na  swoim profilu klientom lub potencjalnym klientom? Jakie treści zamierzasz tam publikować, które przeprowadzą Twoich potencjalnych klientów przez 4 etapy o których pisałem wcześniej? Odpowiedź na te pytania pozwoli zachować spójny kierunek i spójne treści. W przeciwnym razie wszystko ,co będziesz publikować, będzie przypadkowe, a tym samym nie przyniesie zauważalnych firmie korzyści. Mając powyższe na względzie zapraszam Cię na mojego bloga, gdzie co dwa tygodnie ukazuje się nowy artykuł o tematyce biznesowej (sprzedaż, marketing, strategia, rekrutacja), dzięki czemu będziesz na bieżąco z najnowszymi trendami i dostępnymi na rynku narzędziami. www.mariuszprokopczuk.com/blog

Artykuł ukazał się w 4/2019 wydaniu "Magazynu Grupy SBS"

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj