Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Ryszard Satyła - Prezes Zarządu Termet S.A: Stosowanie ekologicznych rozwiązań staje się modne i prestiżowe - wywiad

« wróć

 

Ryszard Satyła, Prezes Zarządu Termet S.A mówi o strategii działania firmy na polskim i międzynarodowym rynku, a także o planach rozwoju i najważniejszych wyzwaniach w 2018 roku.

 

SBS: Wiele osób z branży i analityków rynku oceniło bardzo pozytywnie poprzedni rok. Jak ocenia go Pan ze swojej perspektywy?

Ryszard Satyła: Należy stwierdzić że pod ką- tem sprzedaży rok 2017 w branży instalacyjno-grzewczej należał do najlepszych od wielu lat. Musimy się pochwalić, iż jako firma Termet S.A. odnieśliśmy kilkudziesięcioprocentowy wzrost w sprzedaży w tym niezwykle wymagającym segmencie rynku. Bardzo dobrze zostały przyjęte przez środowisko dystrybutorów, a przede wszystkim instalatorów, nasze najnowsze kotły kondensacyjne – m.in. Ecocondens Gold Plus, Ecocondens Silver oraz oczywiście urządzenia dedykowane bezpośrednio dla Grupy SBS – kotły Windsor Keller S. Sądzę że nasz sukces sprzedaży wynika zarówno z właściwie realizowanej polityki handlowej, umiejętnie skorelowanej relacji ceny wyrobu do jakości, interesujących parametrów techniczno-użytkowych kotłów, a także z przyczyn obiektywnych – tj. zwiększonego zapotrzebowania na nasze nowoczesne, ekologiczne kotły kondensacyjne w związku z realizacją wielu regionalnych programów walki z niską emisją zanieczyszczeń.

Jakie Termet ma plany na rok 2018?

Jeśli chodzi o nasze zamierzenia na rok 2018, to planujemy nie tylko utrzymanie sprzedaży z poziomu roku ubiegłego, ale wręcz jej zwiększenie. Planowany wzrost naszych udziałów w rynku dotyczyć będzie przede wszystkim obszaru kotłów kondensacyjnych, ale również produktów z segmentu Odnawialnych Źródeł Energii – czyli pomp ciepła. Nie zapominamy także o kotłach standardowych i gazowych podgrzewaczach wody – tym bardziej iż od września 2018 roku wchodzi w życie nowa dyrektywa unijna, której zapisy ukierunkowane są na ograniczenie m.in. tlenków azotu w obecnie produkowanych urządzeniach. W  efekcie do sprzedaży zostaną wprowadzone, również przez firmę Termet S.A., nowe, ekologiczne kotły i podgrzewacze wody o zmodyfikowanej konstrukcji.. Niezależnie od powyższego, zamierzamy również wzmocnić naszą pozycję w segmencie kotłów dużej mocy – czyli 50, 80, 100 kW – z możliwością ich aplikacji w systemy kaskadowe, a także zwiększyć ilość rozwiązań systemowych umożliwiających sterowanie naszymi kotłami przez internet. Wszystkie nasze nowości produktowe oraz systemowe będą zaprezentowane podczas tegorocznych Targów MCE w Mediolanie (13-16 III 2018) oraz INSTALACJE w Poznaniu (23-26 IV 2018), na które już dziś zapraszam. Termet to mocna marka z tradycjami, nie boicie się jednak Państwo nowych wyzwań.

Od lat stawiacie na badania i rozwój. Proszę powiedzieć nieco więcej o tej gałęzi działań.

To prawda, nasze przedsiębiorstwo funkcjonuje na rynku od ponad 70 lat. Dzisiaj Termet to nowoczesna, międzynarodowa firma o ugruntowanej pozycji rynkowej i marce znanej na ca- łym świecie. Prowadzimy działalność produkcyjną opierając się na światowych standardach jakości i ochrony środowiska, dostarczając wyroby do 30 krajów, za każdym razem pamiętając i uświadamiając naszym kontrahentom, że jesteśmy polską firmą z olbrzymim doświadczeniem i  silnym przywiązaniem do tradycji. Szanujemy swoją historię i ludzi, którzy ją tworzyli, czego doskonałym świadectwem jest otwarcie Galerii Historycznej w głównym holu siedziby firmy, obrazującej działalność przedsiębiorstwa na przestrzeni minionych lat. Mamy jednak świadomość, że gwarantem sukcesu jest słuchanie „głosów rynku”. Dlatego rozwijamy się z myślą o naszych klientach, wspierając tym samym rozwój technologii grzewczej przez systematyczne udoskonalanie istniejących produktów, jak również prace nad nowymi urządzeniami.  Innowacyjne rozwiązania opracowujemy w wyspecjalizowanym laboratorium oraz biurze konstrukcyjno-projektowym. Tam powstają również nowe technologie wykonawstwa oraz pełna dokumentacja urządzeń.  Pełen cykl badawczo-rozwojowy w zakresie energooszczędności oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń realizujemy współpracując z placówkami akademickimi m.in. Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, czy też Politechniką Wrocławską. 

Państwa produkty eksportowane są do 30 krajów. W jaki sposób kształtuje się Wasza polityka w tym aspekcie? Które rynki uważacie za kluczowe?

Firma Termet S.A. oprócz sprzedaży na terenie Polski, który jest naszym strategicznym rynkiem zbytu, oczywiście intensywnie rozwija sprzedaż eksportową. Aktualnie nasze produkty sprzedawane są aż do 30 krajów świata i jesteśmy przekonani że na przestrzeni 2018 roku pozyskamy partnerów eksportowych z kolejnych krajów. Przedmiotem naszego eksportu są zarówno gazowe podgrzewacze wody, kotły standardowe, jak i  oczywiście urządzenia kondensacyjne. W zależności od oczekiwań rynku, produkty sprzedawane są pod marką Termet S.A., jak również jako produkty dedykowane dla konkretnego odbiorcy. Należy jednakże zaakcentować, iż zdecydowanie więcej sprzedajemy pod własną marką. Jeśli chodzi o rynek europejski, kluczowymi naszymi odbiorcami są partnerzy z Europy Zachodniej – głównie z Włoch i Austrii. Zaś jeśli chodzi o rynek azjatycki, to strategicznym obszarem sprzedaży jest rynek chiński, gdzie osiągane obroty są rzeczywiście bardzo wysokie. Oczywiście nie zapominajmy o rynkach Europy Wschodniej – tj. Białorusi, Ukrainie, Rosji, Azerbejdżanie, gdzie nasze wyroby od kilkudziesięciu już lat cieszą się uznaniem i zainteresowaniem.

Dużo obecnie mówi się o ekologii, zwłaszcza w kontekście smogu i działań legislacyjnych mających na celu walkę z tym zjawiskiem. Jak ocenia Pan te działania?

W  ostatnim czasie ekologia zdecydowanie zyskała na znaczeniu. Dzięki kampaniom antysmogowym prowadzonym przez producentów oraz inicjatywom związanym z podnoszeniem świadomości ekologicznej społeczeństwa, a  także dzięki nagłaśnianiu problemów związanych z jakością powietrza we wszystkich mediach, jak również wprowadzeniu szeregu działań legislacyjnych – konsumenci coraz częściej podejmują świadome decyzje zakupowe w zakresie ogrzewania wody oraz pomieszczeń, a stosowanie ekologicznych rozwiązań staje się modne i prestiżowe. W wielu województwach prowadzona jest indywidualna polityka dążąca do poprawy jakości powietrza w danym regionie. Niewątpliwie te działania przyczyniają się do wzrostu zapotrzebowania rynku na nowoczesne rozwiązania grzewcze. Ponadto wprowadzanie kolejnych dyrektyw unijnych wymusiło na producentach branży grzewczej wdrażanie innowacyjnych technologii oraz rozwój produktów pod kątem energooszczędności oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Śmiało można powiedzieć, że obecnie prześcigają się w tworzeniu rozwiązań przyjaznych dla otoczenia – z korzyścią dla klienta i środowiska, w którym żyjemy. Warto podkreślić, że wszystkie produkty marki Termet doskonale wpisują się w ten, powyżej wspomniany, trend ekologicznych rozwiązań. 

Termet to przedsiębiorstwo posiadające przemyślaną i spójną politykę środowiskową. Czy może Pan powiedzieć, jakie są jej główne elementy?

Aktualnie firma Termet posiada wdrożony i potwierdzony certyfikatami Zintegrowany System Zarządzania, który łączy wymagania według norm jakościowych oraz środowiskowych tj. ISO 9001:2015, 14001:2015. Prowadzenie polityki środowiskowej opartej na wyżej wymienionej normie jest szczególnie ważnym elementem strategii funkcjonowania firmy zarówno ze względu na jej położenie – w  otoczeniu Książańskiego Parku Krajobrazowego, jak również pod ką- tem produkcji ekologicznych urządzeń, których technologia wykonania pozwala na ich użytkowanie ze szczególną dbałością o środowisko. Uwzględniając naturalnie wyroby, których praca opiera się na wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Głównym założeniem spójnej polityki środowiskowej jest wspieranie ochrony środowiska naturalnego we wszystkich fazach wdra- żania wyrobów na rynek – począwszy od projektowania, poprzez produkcję oraz sprzedaż. Każdego dnia dążymy do pozytywnego oddziaływania na otoczenie, w którym funkcjonujemy oraz do łagodzenia zmian, będą- cych rezultatem aktywności gospodarczej przedsiębiorstwa. 

Tworzycie Państwo z SBS od lat produkty marki domowej. Jak Pan ocenia istnienie marek własnych?

Obecnie konsumenci mają silną potrzebę poczucia lojalności wobec marki, którą znają od lat i której zaufali. Rozwijanie marek własnych sprawia, że użytkownicy będą mieli dostęp do szerszej oferty oraz produktów z najwyż- szej półki technicznej i dobrej jakości w przystępnych cenach. Oferowanie kompletnych rozwiązań tej samej marki, to zdecydowanie kierunek, którym powinny podążać nasi Partnerzy Handlowi. Trudno oczekiwać od firm, aby specjalizowały się w wielu dziedzinach produkcyjnych. Wiąże się to z  dużymi kosztami przygotowania samego procesu, czy też przeszkolenia specjalistów. Istotną rolę odgrywa tutaj również doświadczenie, ponieważ klient patrzy na nowy produkt przez pryzmat tych już sprawdzonych i doskonale wie czego oczekiwać. Dlatego tak ważne jest umiejętne dobranie firmy do współpracy w zakresie przygotowania produktu pod marką domową. W  dzisiejszych czasach właściciele marek własnych stawiają przed producentami coraz wyższe wymagania. Znają potrzeby swoich klientów i przedstawiają nam jasne i skonkretyzowane oczekiwania. Dzięki temu my – jako producent – możemy stale rozwijać swoje produkty.

Dziękujemy za rozmowę.

Materiał z wydania I/2018 "Magazynu Grupy SBS"

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj