Najwieksza w Polsce

Sieć sprzedaży
artykułów sanitarnych,
grzewczych i instalacyjnych!

Tomasz Kaczmarek - Director Business Development w GRUNDFOS: Trwa kolejna faza rewolucji technologicznej

« wróć

Digitalizacja to nie tylko produkty. To również nowe sposoby rozwoju biznesu i wzajemnej współpracy, nowe sposoby wzajemnej komunikacji - mówi Tomasz Kaczmarek, Director business development w firmie Grundfos. Na co trzeba zwracać uwagę przy budowaniu efektywnej współpracy z partnerami? Dowiecie się z naszego wywiadu.

SBS: Grundfos to marka międzynarodowa, działająca na wielu rynkach. Czy zauważacie Państwo jakieś różnice między rynkiem polskim a innymi, na których oferujecie swoje rozwiązania?

Tomasz Kaczmarek, Grundfos: Grundfos to firma prowadząca działalność w  osiemdziesięciu trzech przedsiębiorstwach na całym świecie. Odmienność rynku europejskiego, azjatyckiego czy amerykańskiego jest oczywista, choć łączą je wszystkie globalne trendy takie jak konsolidacja sieci handlowych czy dynamiczny rozwój kanału dystrybucji on-line. W samej Europie jednak różnice pomiędzy jej poszczególnymi regionami, a nawet krajami, są często wręcz zaskakujące. Zarówno pod względem rodzaju aplikacji, preferowanych rozwiązań i ich zaawansowania technologicznego. Oczywiście w Unii Europejskiej obowią- zuje dyrektywa ErP regulująca kwestię stosowania ciepłowniczych urządzeń pompowych o minimalnej sprawności w celu ograniczenia zużycia energii, co oczywiście też determinuje oferowane portfolio produktów.

Jak na tym tle prezentuje się nasz rodzimy rynek?

Z całą pewnością można stwierdzić, iż rynek polski jest otwarty na nowoczesne, innowacyjne rozwiązania bardziej, niż wiele innych europejskich krajów. Cały łańcuch inwestycyjny począwszy od projektantów, poprzez firmy wykonawcze małe i duże, a skończywszy na inwestorach cechuje duża świadomość w zakresie stosowania rozwiązań o wysokich sprawnościach energetycznych, pozwalających na integrację i  optymalizację systemów, w których pracują. Przykładami takich produktów, które zostały wprowadzone na rynek przez Grundfos w roku ubiegłym, są system pompowy Alpha3 z modułem Alpha Reader i aplikacją GO Balance pozwalający na równoważenie hydrauliczne instalacji centalnego ogrzewania oraz system hydroforowy Scala2 - innowacyjny w swojej klasie, w pełni automatyczny, zapewniający żądane stałe ciśnienie, zabezpieczony np. przed suchobiegiem i zakłóceniami zasilania elektrycznego, wykrywający nieszczelności instalacji.

Grundfos prowadzi wiele szkoleń dla Instalatorów. Na Państwa stronie internetowej można znaleźć również szkolenia produktowe on-line jak i zaproszenia na webinaria. Dlaczego ta forma komunikacji z Instalatorami jest dla Was ważna?

Szkolenia dla naszych Partnerów są nieodłączną częścią komunikacji z rynkiem od zawsze, tj. od początku funkcjonowania Grundfos. Przykładamy wszelkich starań aby cykle naszych szkoleń docierały do możliwie jak największej liczby zainteresowanych partnerów – zarówno instalatorów jak i pracowników dystrybucji. Dbamy, by były one ciekawe i gwarantowały przekazanie niezbędnej wiedzy teoretycznej oraz eksploatacyjnej. Jest to też wspaniała okazja, aby móc podzielić się informacjami na temat nowych rozwiązań, jak również szansa na dialog z naszymi Partnerami, poznanie ich doświadczeń, sukcesów czy problemów. Od wielu już lat funkcjonuje platforma szkoleniowa on-line Grundfos „Ecademy”. Początkowo korzystali z niej nasi pracownicy. Z czasem, po zebraniu niezbędnych do- świadczeń i  wprowadzeniu udoskonaleń, udostępniliśmy ją naszym Partnerom. Daje ona możliwość wyboru modułu, czy modu- łów szkoleniowych, którym akurat jest się zainteresowanym. Taka forma samokształcenia w dzisiejszych czasach, kiedy w naszych kalendarzach brakuje już wolnych terminów, daje oczywiście dużą elastyczność w wyborze terminu i zakresu szkolenia. Ufamy, że to jest ciekawa propozycja z której, jak potwierdzają statystyki, korzysta już znaczne grono naszych Partnerów, a ich liczba z miesiąca na miesiąc rośnie.

Jak oceniacie Państwo skuteczność webinariów?

To najnowsza ze stosowanych przez Grundfos form szkoleniowych, szczególnie w zagadnieniach bardziej złożonych. Webinaria, w porównaniu do szkoleń tradycyjnych, oprócz swojej elastyczności w wyborze dogodnego terminu, znacznej oszczędności czasu i kosztów dojazdów, daje też możliwość uzyskania bezpośredniej odpowiedzi na zadane pytanie, czy merytorycznej dyskusji wśród fachowców. Na początku roku tematem webinarium jest „Wprowadzenie do aplikacji mobilnej Grundfos GO – omówienie podstawowej funkcjonalności oraz pokazanie praktycznych zastosowań na prostych przykładach”.

Grundfos stworzył trzy aplikacje mobilne: GO Install (podręczny poradnik instalatora), GO Balance (krok po kroku prowadzi przez proces równoważenia hydraulicznego instalacji) oraz GO Remote (służy do zdalnego sterowania pompami i szybkiego przygotowania raportów z danymi instalacji). Jakie jest zainteresowanie tymi narzędziami?

Obecnie jesteśmy świadkami kolejnej fazy rewolucji technologicznej. W latach 90. XX wieku, w  odpowiedzi na rosnące wymagania Klientów, w technikę pompową wdarła się elektronika. Od tego czasu Grundfos zaprojektował, opatentował i skutecznie wprowadził na rynek wiele autorskich rozwiązań np. powszechnie znany AutoAdapt w małych pompach ciepłowniczych. Dziś w technikę pompową, jak i w wiele dziedzin naszego życia, wdziera się szeroko rozumiana digitalizacja. Jest ona bardzo ważną częścią strategii rozwoju Grundfos i będzie z całą pewnością determinowała nasz rozwój. Ale digitalizacja to nie tylko produkty. To również nowe sposoby rozwoju biznesu i wzajemnej współpracy, nowe sposoby wzajemnej komunikacji. W końcu to także nowe wyzwania i wymagania stojące przed nami wszystkimi. Wiele nowych produktów już dzisiaj nie jest tylko niezależnie pracującą pompą, ale systemem pompowym z  możliwością komunikacji i stworzenia integralnego systemu z pozostałą częścią instalacji. Aplikacje mobilne to naturalny kolejny krok w rozwoju. Dziś stanowią już nierozerwalną część wielu produktów, dającą całkowicie nowe możliwości instalatorom i użytkownikom. To jest kierunek, który wychodzi naprzeciw wymaganiom stawianym przez nas wszystkich technologiom XXI wieku np. w tzw. „smart homes”. Korzyści płynące z używania tych produktów i dostępność urządzeń mobilnych sprawiają, że zainteresowanie tymi produktami rośnie w tempie geometrycznym. Jestem przekonany, że nie ma od tego już odwrotu.

W ramach szkoleń w terenie przeprowadzacie Państwo także eliminacje do zbliżającego się w marcu GRUNDFOS – INSTALLER CHAMPIONSHIP, którego finał będzie miał miejsce na targach w Mediolanie. Czy już wiadomo, jak liczna będzie polska reprezentacja?

Każdy kraj biorący udział w  mistrzostwach reprezentowany będzie przez jednego Instalatora. Mamy nadzieję, że targi w Mediolanie odwiedzi duża liczba naszych Partnerów z Polski i będą kibicowali reprezentantowi naszego kraju. Przy okazji serdecznie zapraszam na stoisko Grundfos w dniach 13-16.03 na którym zaprezentujemy nowe, innowacyjne rozwiązania systemów pompowych. 

Prognozy sprzedażowe dla branży budowlanej są bardzo optymistyczne. Jak Państwo widzicie obecny rok w kontekście oferowanych przez Państwa rozwiązań?

Miniony rok był dla grupy Grundfos jednym z najlepszych w historii. Zarówno w sferze czysto biznesowej, jak również w sferze realizacji projektów wspierających reprezentowane przez Grundfos wartości. Wpływ na środowisko i zrównoważony rozwój są na czele listy tychże wartości. Od lat skutecznie minimalizujemy zużycie energii naszych firm produkcyjnych, jesteśmy inicjatorem i  realizujemy projekty takie jak WATER2LIFE zapewniające pitną wodę w rejonach świata, w których jej brakuje. W roku 2017 aktywnie wspieraliśmy i będziemy dalej wspierać w 2018 projekty klimatyczne i projekty związane z czystą wodą prowadzone przez United Nations. W rok 2018 patrzymy ze spokojem na ambitne wyzwania, które nas czekają, ale również z bardzo dużym optymizmem dlatego, że mamy tak wielu wspaniałych Partnerów i Klientów, którzy nas motywują do jeszcze cięższej i efektywniejszej pracy. Wierzymy głęboko, że ten rok będzie dla nas jeszcze lepszy niż poprzedni, czego także Wszystkim Państwu życzę.

Dziękuję za rozmowę.

Materiał z wydania I/2018 "Magazynu Grupy SBS"

Media branżowe
https://instalreporter.pl/
Magazyn Grupy SBS
https://www.ogrzewnictwo.pl/
Szukaj